פרובנס בחורף

על החופשה הזו אני צריכה להודות לחברים שלנו. לפני כשנה צחקנו יחדיו על כך שניסע לחופשת סקי ואני החלטתי להרים את הכפפה ובדקתי טיסות, מלונות, חבילות, הודעתי לחמותי שתשריין את החורף הבא ושלחתי לחברים תכנית מפורטת. ואז התחילה שיח למה רק סקי? אולי גם שופינג? אולי מקום אחר? אולי לטוס יותר רחוק? ואז אחת נכנסה להריון, אחת טסה למחנה אימונים ונשארנו לבדנו. והחלטנו לוותר. אבל חמותי שאלה אותי באיזה תאריכים אנחנו טסים ואמרתי לה שאחזיר לה תשובה תוך שבוע. נכנסתי לכל אתרי הטיסה והחלטתי שנחפש פשוט טיסה זולה. הסתכלתי על כל היעדים ונפלה החלטה שטסים לדרום צרפת, החלטה שנעשתה ברגע והתבררה כהחלטה נהדרת.

את החופשה הזו כמעט ולא תכננו, סגרנו את הפרטים הטכניים ועשיתי רשימה של אופציות פופולריות ורק בנתב"ג התחלנו לשבת על המסלול שהשתנה במהלך החופשה ויצא לנו טיול מאוד לא שגרתי לפרובנס ואזור החוף.

החלטנו ללון את הלילה הראשון בשדה התעופה עצמו כי הטיסה נחתה רק ב23:00 ומונית למלון במרסיי בזמנים אלו עולה כ-60 אירו ואורכת כ-40 דקות. מהטרמינל ההליכה למלון עצמו ארכה כ-10 דקות על מדרכות מסודרות ובכל הדרך אפשר להיעזר במפות המופיעות על נורות הרחוב. ההליכה נעימה וקצרה. חדר המלון מינימלי אבל בדיוק מה שהיה דרוש לנו בכדי לישון ולהתאפס על הבוקר שלנו. בבוקר חזרנו לטרמינל בכדי להצטייד בSIM מקומי (אחרי תקלה שהייתה עם הSIM שרכשנו בארץ) מה שתברר כהרבה יותר זו"ל, עם חבילת גלישה הרבה יותר גדולה ולא דרש איזה חיבור מסובך כמו הSIM מהארץ. לאחר מכן אספנו את הרכב השכור ויצאנו לדרך כאשר לאורך כל הטיול ניווטנו בעזרת google maps. בנסיעות הגדרנו להימנע מכבישי אגרה וכך יצא שנסענו דרך כפרים קטנים, בדרכים חקלאיות קטנות וגילינו אזורים שכנראה לא היינו מגיעים אליהם בשום צורה אחרת.

היום הראשון- Le Baux de Provence, Glanum ו I'Isle sur la sorgye
שעה וחצי של נסיעה, הכללה גם הצטיידות בסופר קטן, הביאה אותנו לתחנה הראשונה שלנו- Le Baux de Provence. מיעוט המטיילים (גם ביום ראשון) איפשר לחנות ממש בכניסה לאתר וליהנות מהמקום ללא המוני המטיילים שבדרך כלל מגיעים אליו. התחלנו לטייל בכפר הקטן, המלא סמטאות, חנויות של יצרנים מקומיים ומסעדות (אשר רבות מהן היו סגורות עקב מיעוט התיירים בעונה זו) ועלינו אט-אט למבצר הישן. בכפר אפשר לשוטט באופן חופשי אך בכדי להיכנס למבצר תצטרכו לשלם במשרד שנמצא באמצע הכפר. ההליכה פשוטה ונוחה בכל המתחם (חלק מהמדרגות תלולות אך יש מעקות והסדרים) ומספקת הצצה לחיים אחרים. המבצר מכיל בתוכו אינספור חדרים, מרתפים, מדרגות ותצפיות משגעות על כל האזור עד הים התיכון. לאחר העליות והירידות הרבות התיישבנו בשלהי החורש אשר בתחתית המבצר לפיקניק קטן שכלל בגט טרי, גבינות, נקניקים וירקות טריים.

נסיעה קצרה של כרבע שעה הביאה אותנו ל- Glanum, אשר נמצאת ממש בסמוך ל- Saint-Rémy-de-Provence. זוהי עיר עתיקה אשר הזכירה לנו ערים שונות ברחבי הארץ בקטן יותר וירוק יותר. ההליכה נעימה אך הרגשנו שזה לא סוג הטיול שלנו. רצינו ללכת יותר, רצינו לראות יותר ולא לקפוץ מהאוטו לסיבוב קצר ואז הלאה למקום הבא. למשפחה עם ילדים או מבוגרים המתקשים ללכת למרחק ארוך האתר מתאים, צעירים המטיילים לבד יכולים לוותר על אתר זה לטעמי.

החלטנו להתמקם ולחשוב על המשך הטיול שלנו ועשינו את דרכנו ל- Les carmes, מלון בוטיק קטן, אשר בעבר היה יקב והיום הוא מקום פשוט מדהים להתארח בו בשקט ובנחת. במקום פגשה אותנו עובדת מקסימה אשר ערכה לנו סיור בכל השטח- הציגה לנו את הסלון הגדול, חדר האוכל, הטרסה עם המתקנים השונים ואת אזור הספא.

לאחר מכן התמקמנו בחדר ולקראת שעה 19:00 ירדנו למפגש אורחים בסלון. בו המארח, פאסקל, כיבד אותנו ביין מקומי והציע לנו עזרה בתכנון המסלולים לימים הבאים. בנוסף, הוא המליץ לנו על מסעדה קרובה והזמין לנו מקום. החלטנו לנצל את הזמן עד ארוחת הערב המאוחרת ולטייל קצת ב-L'Isle-sur-la-Sorgue שוטטנו ברחובות ונהנו מאורות הכריסמס אשר עוד קישטו את הרחובות. העיירה כולה יושבת על נחל גדול ואפשר לפגוש ברווזים בכל פינה. נהנו מארוחת ערב ולאחר מכן חזרנו למלון והתפנקנו במתקני הספא השונים.

היום השני- Le Colorado Provençal, Gordes ו- Fontaine-de-Vaucluse
לקראת היום השני רשמנו מספר נקודות אפשריות והחלטנו שבמהלך היום נחליט איפה מתעכבים, על מה מוותרים ואיפה עושים רק עצירה קטנה של התרשמות. התלבטנו רבות מאיפה להתחיל והחלטנו להתחיל בנקודה הרחוקה ביותר ולהתקדם לכיוון המלון בהמשך היום. המקום הראשון היה- Le Colorado Provençal, לא נתקלתי במקום הזה כאשר תכננתי את החופשה, אבל בערב הקודם העובדת במלון שאלה אותנו מה אנחנו מחפשים וכשאמרנו שנשמח לטייל בטבע היא המליצה בחום על המקום וזו אחת ההמלצות הנהדרות שקיבלנו במהלך הטיול. כשהגענו לשם, גילינו, שכיאה לעונה הלא פופולרית, המקום פשוט נטוש. חנינו במגרש חנייה רחב ידיים וניסינו להבין לאן עלינו ללכת. ניסינו למצוא הנחיות באינטרנט, ללא הצלחה ורגע לפני שנכנסו לאוטו החלטנו לראות על המפה איפה בדיוק אמורים להיות האתרים וכמה הם רחוקים. הבנו שיש איזשהו שביל (לא נראה) והחלטנו ללכת לכיוונו. אז אם גם אתם מגיעים בזמן שבו אין עוד נפש חיה- מהחנייה יש ללכת לכיוון החורש, בכיוון ההפוך לכביש ולהמשיך לרדת לכיוון שמאל במורד הגבעה, עד שתיתקלו בסימון כחול-כתום על אחד מעצי היער או על עמוד כלשהו. זה הסימן לדרך שבה אנחנו הלכנו. יש מספר מסלולים באזור, אחדים יותר קצרים, אחרים יותר ארוכים ואפשר לבלות שעות ארוכות באזור זה.

ההליכה עוברת בין גדות הנחל, במעלה היער ובמורד הגבעות בדרך הישר למחצבים הישנים שהטבע כבר הספיק להגיע אליהם ויוצרים נוף יפהפה ומדברי באמצע יער חורפי. לאורך כל המסלול פגשנו רק זוג מטיילים אחד (ממש ברבע השעה הראשונה של ההליכה) ולאחר מכן שוטטנו לבדנו לחלוטין. רק אנחנו והטבע. למרות מזג האוויר הנעים יש להצטייד במים רבים וכמובן בנעלי הליכה נוחות ומתאימות. כל המסלול לקח לנו קרוב לשלוש שעות, בנחת ועם הרבה הפסקות להתפלא מהנוף.

לאחר ההליכה הממושכת והארוכה הבנו שאנחנו ממש רעבים וניסינו להחליט איפה נעצור לארוחת צהריים. בסופו של הגענו ל-Gordes ומצאנו מסעדה קטנה שעדיין הייתה פתוחה בשעת צהריים מאוחרת. הסתובבנו מעט בעיר אבל בגלל שעת החשיכה המוקדמת החלטנו להמשיך לנקודה האחרונה של היום. אחד הנקודות היפות בעיר היא התצפית שמשקיפה על העיר עצמה, מומלץ בחום לבקר בה.

הנסיעה לקחה אותנו בין כפרים ישנים, שדות לבנדר וגפנים רבים הביאה אותנו ליעד האחרון שלנו ליום זה- Fontaine-de-Vaucluse. מצאנו חניה ללא בעיה והמשכנו במעלה הנחל הרחב והיפהפה שעובר במרכז הכפר. שביל נוח להליכה (אפילו טיילו שם עם עגלות תינוק) עובר בין מצוקי ההר מצד אחד לנהר הגועש מהצד השני. המסלול הקליל והנעים היה סגירה מצוינת ליום מלא בהליכה ובנופים נהדרים.

היום השלישי-Parc Naturel Régional de Camargue ו- Saintes-Maries-de-la-Mer
ביום השלישי החלטנו לנסוע לכיוון ה- Camargue, זהו אזור ענק אשר חלקו מוגדר כשמורת טבע אשר מטרתה היא לשמר את הטבע ואת החיות שבו. התחלנו את היום בסיור ב- Parc Naturel Régional de Camargue. הפארק הוא שמורה (מזכיר את אגמון החולה שלנו) בו אפשר לטייל לאורך הנחל, מעל הביצות ולתצפת על בעלי החיים אשר חיים באזור. באזור יש פלמינגו וביזונים רבים בנוסף לסוסים הלבנים המפורסמים לאזור. בשמורה עצמה ראינו בעיקר עופות שונים. גם פה היינו לגמרי לבד. ישנן דרכים שונות שבהן אפשר ללכת ומקומות שונים שאפשר לחקור. יש לשים לב לשילוט ולשים לב לא לרדת מהשבילים מפני שהשמורה עוברת בשטחים חקלאים נרחבים, כמו גם באזורי צייד. ההליכה נוחה, מרבית השבילים רחבים ומזג האוויר היה נהדר.

לאחר מכן החלטנו להמשיך ל- Saintes-Maries-de-la-Mer עיירת החוף הקטנה והמקסימה הזו הייתה נטושה כמעט לחלוטין במזג האוויר הזה. אך אנחנו נהנו לשוטט על שפת הים וברחובותיה המקסימים.

היום הרביעי- Cassis ו-Hyères
את מרבית היום הרביעי העברנו בנסיעות. החלטנו לדלג על הערים הגדולות בדרכנו לביתנו החדש על שפת הים התיכון ולעצור רק למספר שעות קצרות ב- Cassis. קסיס היא עיירת חוף הממוקמת על חופי הריביירה הצרפתית. הגענו בדיוק לאחר סגירת השוק המקומי אך נהנו מארוחת צהריים ישירות מהים ושיטוט ברחובות העיר.

לאחר מכן המשכנו את הדרך לבית החדש שלנו בעיר- Hyères הדירה המקסימה ממוקמת ממש על שפת המים ומסודרת בצורה מקסימה ובאווירה קיצית ונעימה. היה בה כל מה שהיינו צריכים כולל מטבח מאובזר שאפשר לנו לבשל ארוחות נהדרות בעלות נמוכה ועל-פי טעמנו.

לעת ערב הלכנו על החוף הסמוך לבית ותהינו מה נעשה למחרת, ההתלבטות הייתה האם לנסוע לנהר הורדון או לחסוך עוד שעות נסיעה ולחפש משהו באזור. אבל כל החיפושים השלנו העלו חרס וכבר חשבנו לנסוע הרחק לורדון כשהבנו שייתכן כי ירד שם גשם במהלך היום. ואז, מצאתי את האתר הנפלא הזה שמאפשר לאנשים שונים לכתוב על מסלולי טיול באזורים שונים וכך יצא שמצאתי לנו מסלול נחמד בקרבת מקום ליום המחרת.

היום החמישי- מסלול טיול מעל הים ב- Hyères
הייר היא עיירה שנמצאת בין שני מפרצים מה שיוצר אינספור נופים מהממים והמון פינות חמד. כדי להתחיל את המסלול עקבנו אחרי ההוראות מהאתר וחנינו קרוב לתחילת המסלול. לאחר מכן ירדנו לכיוון הים וגילינו שאנחנו נמצאים על מסלול הליכה (ממש כפי שרשום באתר). ממש בהתחלה הלכה בקרבתנו קבוצה של מטיילים אך דרכינו נפרדו במהרה ולאורך כל היום פגשנו רק עוד רץ אחד במסלול ולאורך כל הזמן היינו לבדנו. המסלול עולה ויורד מקו החוף ועד למצוקים גבוהים מעליו, לעתים נכנס לתוך החורש ולעתים הולכים על קצה המצוק, בכל סיבוב ופנייה הוא מגלה נוף יפהפה למפרצים ולאיים שמסביב.

במהלך כל היום השתהינו מהנופים והטבע המדהים שהיה סביבנו. ישנם מספר מסלולי טיול מומלצים והם משתלבים זה בזה. יש לשים לב שלעתים חלק מהמסלולים סגורים ולהתעדכן בהתאם לשילוט. לאורך כל המסלול נשארנו על המסלול הצהוב כאשר בשלב מסוים החלטנו שלא נמשיך וחתכנו בחזרה לרכב בהליכה קצרה דרך הרחובות. חשוב להצטייד במים לשתייה ובנעליים נוחות. מומלץ גם בגד עליון שיגן מהרוח, אבל תתכוננו להזיע בעליות (או שזו רק אני וחוסר הכושר שלי..). לאחר מכן מצאנו מסעדת פירות ים נחמדה הצופה אל הים לארוחת צהריים. שימו לב כי הצרפתים נוטים לאכול פירות ים בצורתם הקרה והחלקלקה- לא כולם מסוגלים להתמודד עם כך, אז היו מוכנים ואם אתם לא בעניין של הרפתקה תבררו לפני כן האם המנה קרה או חמה ותחסכו לעצמכם את החלחלה (אולי דברים אלו נרשמו מניסיון מר או חלקלק). את המשך היום העברנו ברביצה מול הנטפליקס (כי עם כבר חופשה מהילדים אין כמו לעשות בינג' ולסיים סדרה שלמה תוך יומיים בחופשה אחרי ימי טיול ארוכים).

היום השישי- עוד מסלול טיול מעל הים ב- Hyères
התחזית הראתה שהגשם מתקרב ויש לנו זמן עד צהרי היום. אז החלטנו ללכת על משהו קליל, להסתכל על מצודה שנמצאת ממש על הים ואז לשוטט קצת באזור. השוטטות הביאה אותנו שוב לגדות המים ובעוד אנחנו משוטטים לאורך הגדה גילינו ששוב אנחנו על מסלול טיול.

התייעצנו קצרות זה עם זו והחלטנו שאנחנו ממשיכים לטייל על המסלול. המסלול הפעם היה יותר מישורי והיו מעט עליות והרים בו. ברובו היה קרוב לחוף ועבר בחופים רחבי ידיים ובמפרצונים קטנים ריקים מאדם. לעתים נכנס לחורש ואף בחלקו חצה כפר נופש ענק. לאחר זמן מה ראינו שהגשם מתקרב ושהשעה מתאחרת (והמסלול עוד ארוך ארוך) והחלטנו לחתוך לכיוון הרכב. בדיוק כאשר חזרנו לרכב הגשם התחיל. החלטנו לפנק את עצמנו ומצאנו ספא ובו נרשמנו למסאז' לקראת הערב. ובכך נגמר הטיול שלנו. את הערב העברנו בדירה ולמחרת בבוקר נסענו לשדה התעופה.

לסיכום
פרובנס יפהפייה. גם בחורף (לא היינו בעונה אחרת אז לא נוכל להשוות). השילוב בין צבעי הטורקיז והכחול בים, למול ההרים הגבוהים והאפורים, המרחבים הירוקים, היערות והחורשים, שדות הלבנדר והכרמים בשילוב עם כפרים עתיקים ואומנות אורבנית בערים הגדולות ליווה אותנו לאורך כל השבוע ולא נתן מנוחה לעיניים. אנחנו (אנשי הכפר) נהנו להכיר את המקומות הקטנים, הרגועים והריקים מהאדם. השקט, הנחת שבה הכל מתנהל, הנחמדות של כולם הקסימו אותנו ונהננו מכל רגע. וכמובן לא שכחנו לתבל זאת עם יין נהדר, בגטים טריים, גבינות ישנות, נקניקים מיוחדים ופירות ים טריים. מזג האוויר היה דומה לזה שבארץ, כאשר בפנים הארץ הטמפרטורות צנחו בלילות ובכך הבקרים הפכו להיות אפילו יפים יותר כאשר הטל קפא בשדות השונים והפך את הנוף לזוהר ולבנבן. אז הצטיידו בנעליים נוחות, בקבוק מים ומעיל חם ותפסו את הטיסה הבאה. כי למה לשם ביוקר אם אפשר לנסוע שלא בעונה?

______________________________________________________________

הפרטים הטכניים
– טסנו משבת לשבת (נחתנו שם בשבת ב-23:30 והמראנו חזרה לארץ בשבת ב-14:30).
כרטיסי טיסה קנינו דרך Ryanair ועלו לנו בסה"כ 463.33 ש"ח (הוספנו באיחור מזוודת טרולי להעלות לטיסה, אז גם המחיר הזה יכל להיות יותר נמוך).
ביטוח נסיעות עשינו בנפרד. לאמיר עשינו דרך האשראי שלו. 5 ימים הם ללא תשלום והוספנו עוד 3 ימים לטיול וגם ביטוח לביטול ההשתתפות העצמית לביטוח הרכב. עלה לנו 50.40 ש"ח לתוספות אלו. אני עשיתי דרך פספורטכארד ועלה לי 75.80 ש"ח לכל התקופה. סה"כ- 126.2 ש"ח לשנינו ל-8 ימים.
השכרנו רכב דרך Ryanair (כי יצא הרבה יותר זול מכל מקום אחר שבדקנו בו) כשהספק היה Interrent GC כשהיה לנו חשוב שלא תהיה הגבלת קילומטרים והמחיר היה 661.2 ש"ח ל-7 ימים (מראשון עד שבת).
ביטוח הרכב עלה לנו לכל התקופה 165.87 ש"ח (הרבה יותר זול מאשר ביטוח דרך חברת ההשכרה).
– רישיון בינלאומי (שלא נזקקנו לנו אך עשינו למקרה של הפעלת הביטוח) עלה לנו 36 ש"ח.
לינה: בלילה הראשון בשדה התעופה – סגרנו דרך Booking במלון Ibiz budget (מספיק לחלוטין להעביר לילה עד שיוצאים לדרך) בעלות של 210 ש"ח. בשלושת הלילות הראשונים התארחנו בוילה מקסימה בפרובנס בעלות של 1601 ש"ח (הוספנו כמה שירותים כבר במקום בעלות נוספת של כ-250 ש"ח). ובסוף קינחנו בדירה על החוף שהזמנו דרך AIRBNB ועלתה 1128.6 ש"ח לארבעה לילות.
– כרטיס SIM מקומי קנינו בשדה התעופה ב- 52.5 ש"ח (הספיק לנו לניווט בכל הימים לאורך כל היום ולתקשורת רציפה עם המשפחה דרך הוואטספ).
– במרבית המקומות יש צורך לשלם על חנייה אשר עולה בממוצע 5 אירו לשעה (תלוי באיזה מקום).
– ארוחה במסעדה עלתה לנו בין 45 ל-90 אירו כאשר ארוחות הערב יקרות יותר מארוחות הצהריים ובדרך כלל ארוחה מורכבת מ-3 מנות; ראשונה, עיקרית וקינוח ואחרי מרביתן לא יכולנו לקום מהשולחן. שימו לב כי הצרפתים אוכלים בנחת, לאורך זמן. ארוחת ערב בדרך כלל אורכת שעתיים לפחות.
– קניות בסופר עשינו לסירוגין, המחירים דומים למחירים בארץ אך המבחר גדול ומגוון ביותר.
– הבאנו מהבית סט כלי נירוסטה: כוסות, מזלגות, כפיות וקשיות (והשאלנו מבתי האירוח סכין חדה) וכך חסכנו את הקנייה של ציוד זה והתאפשר לנו לאכול לאורך הטיול בלי להסתמך על מסעדות.
– כניסה לאתרי תיירות עולה למבוגר כ-8 אירו ופעמים רבות כרטיס כניסה לאתר מסוים יכול להקנות לך הנחה באתרים נוספים.
______________________________________________________________

אם אהבתם את הפוסט אולי תרצו לשמוע גם על הטיול שלנו בהרי רודופי או על איך טסנו בזו"ל לבולגריה.

אם התוכן עזר לכם אשמח שתזמינו אותי לקפה ואוכל לשבת לכתוב את הפוסט הבא.


<span dir=rtl>3תגובות ל‘פרובנס בחורף’</span>

כתיבת תגובה